Sabtu, 7 Mei 2016

MINAT DAN PENGALAMAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera....
   
            Memandangkan minat saya berkaitan dengan perniagaan, saya mulakan minat ini dengan menyertai aktiviti kokurikulum dekat universiti iaitu katering. Manalah tahu nanti boleh buka bisnes sendiri. Mungkin dengan menceburi bidang katering dapat kuatkan lagi semangat untuk berniaga. Macam-macam yang dipelajari dalam kokurikulum katering ini. Saya diajar macam mana nak hias makanan untuk orang, kebersihan semasa masak, cara-cara potong sayur,buah dan lain-lain lagi. 

             Minggu pertama memasak, chef bagi tema makanan tradisional ala-ala makanan yang senang kita jumpa atau makan gitu. Pastu kami satu kumpulan berbincang apa yang nak masak, macam mana nak masak, bahan apa yang nak kena beli dan boleh ke buat makanan tu jadi betul-betul sedap. hehehe. Kami pun buat kata putus untuk buat tom yam, sayur kailan ikan masin dan sotong goreng tepung. Keesokkan tu kami pun pergilah beli barang dekat C-Mart. hmmm banyak juga duit habis sebenarnya tapi takpe untuk minat semuanya boleh. Macam orang-orang kata, habis duit untuk benda yang baik tak apa jangan habis duit untuk benda yang bukan-bukan.

              Kami pun masaklah tom yam, sayur kailan ikan masin dan sotong goreng tepung. Biasalah apabila first time nak masak dekat luar maksudnya selain dekat rumah ni agak nervous sikit, semua kerja macam jadi tak jadi ja. Chef pun faham, dia tunjuk semua benda dekat kami semua. Lagi satu ada beza masak dekat rumah dengan masak dekat tempat lain, Dekat rumah kita poton g ja macam mana pun asalkan potong tapi masak dekat sini ada cara-cara nak potong semua contohnya macam mana nak potong bawang, macam mana nak potong sayur dan banyak lagi. Selepas dah siap semua, kami kjena hidang semua masakan tadi untuk chef rasa dan komen. 

              Minggu kedua pula, kami diberi tugas untuk buat masakan barat. Agak menguji tapi best. Macam biasa kami akan pergi cari barang untuk masak. Kali ni kami masak coleslaw, tortilla chicken wrap, potato wedges dan mushroom sup. Sekali sekala makan masakan barat tak salah kan? Mungkin minggu kedua ni kami dah boleh masak dengan baik sikit dari minggu pertama. Biasalah first time kan, nervous sikit. hehehe... Minggu ketiga sekaligus yang terakhir kami kena buat dessert. kami sekumpulan buat kata putus untuk buat yang simple-simple ja, jadi kami buat kek batik, cocktail buah dan potato supreme with cheese. Sebenarnya potato supreme cheese tu rekaan kami ja sebab nak habiskan bahan yang ada. macam orang kata cuba tak salah dan tak rugi pun. hehehe.

               
               











                    Semua nilah yang kami sekumpulan masak selama 3 minggu untuk sem 2 ni. InshaAllah sem depan ada banyak lagi nak masak. Inilah pengalaman memasak saya selaras untuk tingkatkan semangat saya dalam bidang perniagaan. Saya nak lampirkan sedikit kata-kata semangat yang mendorong diri saya untuk terus bersemangat dengan minat saya.

                    Kehebatan yang paling besar ialah " bukan berdabik dada mengatakan kita tidak pernah gagal, tetapi bangun dari setiap kali kita jatuh. jatuh bukan untuk tiarap terus tapi bangun dengan lebih kuat dan berazam " kita tidak akan jatuh lagi".



sekian ....
             




             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan