Ahad, 8 Mei 2016

HUTAN SINTOK

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

               Saya hendak ceritakan pengalaman masuk hutan sintok dekat universiti utara malaysia ini. Mesti ramai yang dah pernah masuk hutan sintok ni kan ? yelah semua orang nak tengok suasana hutan sintok. Saya pada mulanya rasa takut nak masuk hutan sintok ni sebab saya tidak berapa suka sangat aktiviti lasak macam tu, tapi bila kawan ajak dan roommate kawan pula asyik cerita pasal hutan sintok ja biasalah budak kembara dah sebati pun dengan diaorang punya kehidupan pasal hutan sintok ni. hehehe. lepas diajak oleh kawan saya, saya pun setujulah untuk masuk hutan sintok ini bawah anjuran kelab gema pahang.


               
               Okay.. ni masa mula-mula nak mulakan perjalanan masuk hutan sintok, nampak tak semua semangat je melangkah masuk.. hehehe. tak mencabar sangat laluan ni.. maksudnya ada laluan yang mencabar ke lepas ni?? tertanya-tanya tak ? kejap eak kejap lagi saya cerita. Masuk hutan sintok ni makan masa sebanyak setengah jam atau 45 minit macam tu, laluan yang dalam gambar tu tak mencabar lagi, lepas laluan tu kena naik macam pacak sikit. Masa nak naik tu kalau tengok dari bawah rasa macam boleh ke aku naik benda alah ni... aduhhh kalau jatuh macam mana mahunya tak luka satu badan. haaa, macam-macam soalan tetiba keluar dari kepala. nak naik puncak tu kena guna tali, ya allah tak tahulah nak gambarkan macam mana, tapi tu lah terpaksalah berpusing-pusing dekat situ sebab tak nak lepaskan tali. Nanti kalau lepas tali tu mahunya tergolek-golek dekat bawah. naknya pulak beg berat sebab bawak botol air yang 1.5 liter air punya dah macam nenek bongkok tiga  sampai abang kembara tu tegur bawak batu ke apa ni.. aduhhh menyirap pula.

               Tak lama lepas tu turunlah bukit. Masa turun bukit tu kawan saya terjatuh, nervous sangat kot, hehehe, nasiblah tak teruk. Tapi cabaran semua itu tidak sia-sia kerana pengakhirannya kami sampai di tasik hidden kalau tak silap namanya. Memang cantik pemandangannya. Kadangkala kita tak tahu bahawa dalam hutan pun ada juga tasik yang tersorok, cantik pula tu. Sampai je dekat tasik ni saya dengan kawan saya cari tempat yang orang tak ada sangat, kitaorang ni memang macam ni suka jauh dari orang sampai adalah sorang ni asyik pandang-pandang kitaorang je mungkin takut kitaorang lari kot sebab tak nak hadapi benda yang lain.hehehe. Dibawah inilah gambar tasik hidden.


             


             Lepas naik turun bukit kami pun sampailah dekat tempat terakhir untuk ambil makanan dan minuman free... hehehe, Kepada sape-sape yang tak pernah naik lagi bolehlah masuk hutan sintok uum ni. okay sampai sini sajalah. 
sekian...





             


  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan